donderdag 30 mei 2013

Kaas

Er gaat niets boven een goed stuk kaas!
Ik ben een echte kaasliefhebber. Wanneer ik in een restaurant ben en er gevraagd wordt of ik nog een dessert wil bestellen, kies ik altijd voor het kaasplankje. Mijn tafelgenoten bestellen vaak chocolademousse of worden lyrisch van een cheesecake, maar ik ben en blijf trouw aan de heerlijke kaasjes gecombineerd met een lekker stuk brood of toast. Je krijgt dan vaak een goed stuk oude kaas, een lekkere brie en een smakelijke blauwe kaas zoals Roquefort of een stuk camembert. Ik ben sowieso erg fan van de Franse kazen. Witschimmelkaas zoals brie en camembert zijn altijd goed, maar een harde kaas zoals emmentaler of beaufort op zijn tijd is ook lekker. Op brood als ontbijt of lunch eet ik graag boursin of Saint-Moret. Wat ook lekker is, is een salade met warme geitenkaas uit de oven. Een beetje honing erover en pijnboompitjes erbij en je salade is af. En nog gezond ook!

Ook zo'n zin in kaas, je kan gemakkelijk online kaas kopen bij Goudse Kaas Shop.

Kaas en wijn

Ik ben zoals je misschien al hebt gemerkt best een Bourgondiër. Ik houd van lekkere kaas, maar ook van een goed glas wijn. Nu is het nog best moeilijk om de goede kaassoort bij de wijn te vinden. Witte wijn past overigens vaker bij een kaasplankje dan rode wijn. Een verse Loire geitenkaas heeft bijvoorbeeld niets in te brengen tegen een rode beul uit Bordeaux. Daar past eerder een sauvignon blanc bij. In een goed restaurant kan het personeel je vaak vertellen welke wijn aanbevolen wordt bij welke kazen.
Nederland is een echt kaasland

Hoewel ik zojuist allemaal Franse kazen heb genoemd, produceert Nederland natuurlijk ook enorm lekkere kaasjes. Je hebt bijvoorbeeld Edammer, Leerdammer, Friese nagelkaas, smeerkaas, meikaas en vele andere Nederlandse kaassoorten die buitengewoon verrukkelijk zijn. Nederland wordt niet voor niets kaasland genoemd, en Nederlanders kaaskoppen.
Meer Hollandse kaas? Check onze webshop: Goudse Kaas Shop.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten