donderdag 30 mei 2013

Maaslander

Van alle Nederlandse kazen is Maaslander mijn favoriet

Ik ben een echte kaasliefhebber. Ik eet tenminste twee keer per dag kaas: als ontbijt eet ik een witte boterham met boter en Maaslander en een banaan, meer kan ik meestal niet op. Mijn lunch is daarentegen wat uitgebreider, met twee of drie volkorenboterhammen met boter, kaas, tomaat, komkommer en sla. Soms doe ik er nog wat mayonaise overheen. En als ik tussendoor nog trek heb, om een uur of vier meestal, maak ik graag een tosti met witte boterhammen, kaas en ham. Je zou denken dat ik wel eens genoeg heb van al die kaas, maar ik kan werkelijk elk moment van de dag wel een broodje Maaslander kaas eten. 


Natuurlijk eet ik ook wel eens andere kaassoorten. Ik houd bijvoorbeeld ook erg van geitenkaas. Op een broodje of door de salade. Dan doe ik de geitenkaas op een witte boterham zonder korst in de oven, doe ik er wat honing overheen en rooster ik wat pijnboompitjes. Dit doe ik op de salade, die op zichzelf heel simpel is, vaak alleen wat sla, tomaat en komkommer. Blauwaderkaas vind ik ook verrukkelijk, alleen is die smaak zo sterk dat ik er niet altijd zin in heb.


Maaslander kaas is lekker romig
Het lekkere aan Maaslander is dat het, in tegenstelling tot andere Goudse, halfharde kazen, lekker romig is en niet te zout. Toen Maaslander ontstond in 1978 waren de Goudse kazen behoorlijk zout. Westland Kaasspecialiteiten, het familiebedrijf dat de kaassoort produceert, besloot hier iets aan te doen. Romige melk in combinatie met een korter zoutbad zorgde voor een zachte smaak en een lager zoutgehalte.
Mij mag je wakker maken voor een lekker kaasje

Ik ben een echte kaaskop. Mij maak je echt blij met een lekker stukje kaas, het liefst Maaslander kaas.

Maaslander kunt u online bestellen in onze webshop Goudse Kaas Shop


Geen opmerkingen:

Een reactie posten